W naszym warsztacie w Rudzie Śląskiej zajmujemy się również wymianą rozrządów. Jest to jedna z napraw z zakresu podstawowych oraz cyklicznych. Regularna wymiana rozrządu, podobnie jak wymiana oleju, jest niezbędna do prawidłowej pracy samochodu. Zaniedbanie jej może prowadzić do fatalnych skutków – od awarii pojazdu podczas jazdy aż po trwałe uszkodzenie silnika. Absolutnie nie warto więc zwlekać z umówieniem się na naprawę.
Czym jest rozrząd i jaką funkcję pełni?
Rozrząd, a dokładniej układ rozrządu, to zespół elementów odpowiadający za sterowanie zaworami, których zadaniem jest regulowanie dopływu powietrza do komory spalania oraz odprowadzanie z niej spalin. Stanowi on więc jedną z ważniejszych części silnika, bez której nie mógłby on działać prawidłowo.
Obecnie rozrząd w samochodach występuje w dwóch rodzajach – na pasku lub na łańcuchu. Ich budowa nieco różni się od siebie, jednak zasada działania układu pozostaje taka sama. Do podstawowych elementów rozrządu na pasku należą pasek rozrządu, ramię napinacza, rolka napinacza czy rolka prowadząca. Z kolei w przypadku rozrządu na łańcuchu są to łańcuch rozrządu, szyna prowadząca, szyna napinająca, napinacz łańcucha. Zakres przeprowadzanej wymiany każdorazowo powinien być oceniany przez doświadczonego mechanika. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek na drodze i poważniejszych awarii silnika.
Co ile wymieniać rozrząd?
Mówi się o tym, aby wymieniać rozrząd regularnie. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że nie ma jednego, uniwersalnego interwału czasowego czy jednej, określonej liczby kilometrów, po których należy dokonać wymiany. Jest to zależne od rodzaju rozrządu (na pasku lub na łańcuchu) oraz zaleceń producenta.
Faktem jest, że rozrząd na pasku jest mniej trwały i wymaga częstszej wymiany niż rozrząd na łańcuchu. W zależności od modelu auta producenci podają zakres od około 70 tysięcy do 150 tysięcy kilometrów. Warto więc zapoznać się z zaleceniami zawartymi w książce serwisowej danego pojazdu, aby uzyskać szczegółowe informacje. W przypadku wątpliwości zachęcamy do skontaktowania się z naszym warsztatem – ocenimy stan obecnego rozrządu oraz zaplanujemy i przeprowadzimy jego wymianę w odpowiednim czasie. Rozrząd na łańcuchu, choć jest bardziej wytrzymały niż na pasku, również ulega zużyciu. Producenci zwykle zalecają wymianę co około 150 tysięcy kilometrów.
Objawy uszkodzonego rozrządu
Objawy uszkodzonego rozrządu różnią się między sobą w zależności od jego rodzaju. Rozrząd na pasku jest w tej kwestii bardziej problematyczny. Niewielkie przetarcie czy wyszczerbienie paska może nie dawać żadnych charakterystycznych objawów. Na późniejszym etapie pojawić się może nierównomierna praca silnika podczas uruchamiania pojazdu lub szarpnięcia podczas gaszenia. W przypadku uszkodzenia rozrządu na łańcuchu pierwszym objawem jest charakterystyczny, metaliczny, głośny dźwięk. Najlepiej słyszalny jest on tuż po uruchomieniu silnika. Do tego dojść może nierówna praca silnika, a nawet zapalenie się kontrolki check engine. Wszystkie te oznaki są wskazaniem do tego, aby jak najszybciej umówić wizytę u mechanika i sprawdzić stan rozrządu. Jazda z uszkodzonym rozrządem może doprowadzić do poważnej, a przy tym kosztownej w naprawie, awarii silnika.
Do czego może doprowadzić niesprawny rozrząd?
Niesprawny rozrząd może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i innych komponentów pojazdu. To system zębatych pasków lub łańcuchów oraz kół zębatych, który synchronizuje ruchy wału korbowego i wału rozrządu w celu poprawnego otwierania i zamykania zaworów. Jeśli rozrząd nie działa poprawnie, może doprowadzić do następujących konsekwencji:
- utrata synchronizacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami – niesprawny rozrząd może spowodować utratę synchronizacji między wałem korbowym a wałem rozrządu, co może prowadzić do zderzenia tłoka z zaworami. Takie zjawisko często skutkuje poważnymi uszkodzeniami głowicy cylindra, zaworów, tłoków i innych elementów układu napędowego,
- uszkodzenia zaworów – w wyniku utraty synchronizacji tłoki mogą uderzyć w otwarte zawory, co prowadzi do ich deformacji, uszkodzeń lub złamania. Naprawa tego rodzaju uszkodzeń może być kosztowna i skomplikowana,
- uszkodzenie głowicy cylindra – zderzenia tłoków z zaworami mogą spowodować uszkodzenie głowicy cylindra,
- zawieszanie się silnika – najbardziej skrajnych przypadkach, gdy rozrząd ulegnie całkowitej awarii, może dojść do zawieszenia się silnika. Oznacza to, że wał korbowy przestaje się kręcić, co jest bardzo poważnym uszkodzeniem wymagającym kompleksowej naprawy lub wymiany jednostki napędowej,
- spadek mocy i efektywności – jeśli rozrząd działa nieprawidłowo, może to prowadzić do spadku mocy silnika, większego zużycia paliwa oraz ogólnie zmniejszonej efektywności pracy silnika.
Aby uniknąć tych konsekwencji, ważne jest regularne sprawdzanie stanu jednostki oraz przestrzeganie zaleconych terminów wymiany rozrządu. Wykonujemy takie usługi w Rudzie Śląskiej, pracując zwłaszcza z samochodami osobowymi różnych marek.
Zapraszamy do skorzystania z usługi wymiany rozrządu w naszym serwisie w Rudzie Śląskiej!