Praca każdego silnika spalinowego oznacza konieczność odprowadzania dość sporej ilości gazów będących ubocznym efektem zapłonu mieszanki powietrzno-paliwowej. Wydostają się one z cylindrów zaworami wylotowymi, a następnie muszą zostać przekazane na zewnątrz. Problemem jest jednak to, że znajdują się one pod wysokim ciśnieniem, co oznacza generowanie znacznego hałasu. Kłopotliwy jest też fakt, że mają one niezwykle dużą temperaturę i zawierają toksyczne i trujące składniki. Dla ich „zagospodarowania” konieczny będzie więc sprawnie działający układ wydechowy. Ponieważ pracuje on w trudnych warunkach, może ulegać awariom. Nie wszystkie elementy trzeba jednak od razu wymieniać na nowe, gdyż wiele firm specjalizuje się w naprawie tłumików. W Świętochłowicach zajmuje się tym warsztat samochodowy MAGIREX. Przekonajmy się, jak jest zbudowany układ wydechowy i jak wpływa na emisję spalin.
Co daje układ wydechowy i z czego się składa?
Układ wydechowy ma za zadanie zmniejszyć generowany przez spaliny hałas, doprowadzić do obniżenia ich temperatury oraz oczyścić z najgroźniejszych dla środowiska naturalnego składników. Jest zbudowany z rur łączących kolektor wylotowy wyprowadzający spaliny z cylindrów z tłumikiem wstępnym oraz rury wiodącej do tłumika głównego, a także rury krańcowej, będącej zakończeniem całej instalacji. Za oczyszczanie spalin odpowiadają wbudowane w układ katalizatory. Wszystkie komponenty są zamocowane na elementach elastycznych, co ograniczenia powstające wibracje. Tłumiki służą do pochłaniania fal dźwiękowych przez ich absorpcję, odbijanie oraz interferencję.
Jak działają katalizatory?
Funkcją katalizatorów jest rozkład termiczny zanieczyszczeń, który zachodzi w wysokiej temperaturze sięgającej 1000°C za sprawą obecności powłok z metali szlachetnych takich jak pallad, platyna czy rod. Strumień gazów przepływa w nich przez sieć kanalików, dzięki czemu może dojść do ich dopalenia.